CODA Technologies

Fantastiske CODA - hvorfor og hvordan fant CODA veien til PM Audio i Norge – eller hvordan fant PM Audio veien til CODA i California USA? 

PM Audio var den første europeiske importøren av CODA – i 2005.

Personlig er jeg ikke i tvil etter alle mine år med egen live musikkutøvelse og reprodusert musikk/musikk på boks - CODA er det forsterkermerket pr i dag som leverer best musikalsk kvalitet i forhold til pris. 
Dette mente jeg i 2005 og dette mener jeg i 2017

Dette er min påstand og jeg har gjentatt den mange ganger de siste 12 årene - og ingen har imøtegått meg på denne påstanden - etter å ha lyttet på hva CODA kan levere av musikkopplevelser.

I tillegg til «best i forhold til pris» så mener jeg også at CODA`s forsterkere må være noe av det beste som kan kjøpes for penger – altså uansett pris - og når vi så ser på prisen på de forskjellige modellene så blir CODA ganske unike.
Vi har tross alt hatt mange av de såkalt beste forsterkere inne til prøving og testing opp igjennom årene og min personlige ferd er nå ca 50 år med dedikert hifi. 
For meg personlig er CODA rett og slett den beste av de beste!

Egentlig er det ikke mulig å si at ett produkt eller merke er «best» for det er så ufattelig mange produkter og merker der ute og man har aldri noen gang mulighet til å få lyttet til alle. Så disse tingene må stå som personlige oppfatninger og påstander som enhver kan dra i tvil – men etter alle fantastiske tilbakemeldinger på lydkvaliteten vår, på messer og i våre egne lytterom – så er det ikke bare jeg/vi som mener at CODA står for noe ganske spesielt.
Som Guiseppe Blanda fra Italienske Audio Analogue en gang sa ved en demo hos oss:  Dette er noe av det beste av lydkvalitet som verden kan by på
Og Guiseppe Blanda og Audio Analogue er selv forsterkerprodusenter av gode forsterkere – men det er for alle sammen ganske langt opp til CODA`s nivå.

Men denne historien handler egentlig ikke om hva som er best, men om den bevisste veien og den 5 år lange spesifikke letingen etter et forhåpentligvis unikt forsterkermerke som skulle bli framtidens referanse for PM Audio. 


Fra ca år 2000 startet jeg altså min personlige jakt på det optimale forsterkermerket - som først og fremst skulle tilfredsstille meg selv og mine egne krav til byggekvalitet, tekniske spesifikasjoner og reell naturtro musikkformidling.

Kriteriene var flere og noen av disse var:

Generelle krav:

  • Gjenkjennbar /  lik filosofi som meg vedr hvilke kriterier som er viktigst for å oppnå den beste og mest naturtro gjengivelsen av musikken i et spillerom.

Noen tekniske krav:

  • En kraftig dimensjonering ( overdimensjonering ) av strømforsyning
  • Mye effekt – gjerne mange hundre watt – eller mer.  De fleste underdimensjonerer sine forsterkere i forhold til de høyttalerne de har
  • Nok resurser/dimensjonering til at effekten alltid dobles ved halvering av impedance fra f.eks 8 Ohm til 4 Ohm
  • Stor strømleveranse
  • Lav forvrengning – spesielt «Intermodulasjonsforvrengning» (som det normalt er for lite fokus på ) 
  • Lav forvrengning selv om effekten kan være både 1000W eller 3000W. 
  • Det er akkurat dette som er problemet for mengden av forsterkerprodusentene – i dag som i går – å beholde den lave forvrengningen selv om effekten er ekstrem. Dette er MEGET viktig for å beholde den fløyelsaktige mykheten i lydbildet – selv ved høy effekt.

Noen lydmessige krav:

  • Perfekt tonal balanse ( alltid første prioritet hos oss )
  • Fløyelsoppløsning ( uavhengig av forsterkereffekten )
  • Fullstendig gjennomsiktighet ( om oppløsningen er god nok!! )
  • Kraft, Dynamikk og Kontroll
  • En naturlig varme i lydbildet – som ikke er tilført på grunn av masse 2`harminisk forvrengning eller farging av noen art

Letingen begynte med inntak av nye agenturer for test og reiser ut av landet for å lytte på nye produkter. Vi var innom en god del forskjellige merker gjennom de neste årene, helt til jeg i 2005 tok turen til USA for å besøke en produsent jeg hadde lest mye om. 
INNERSOUND.

INNERSOUND var på den tiden noe av det heteste som var på amerikanske markedet ifølge de amerikanske hifi-tidsskriftene, bl.a. The Absolute Sound og Stereophile - og andre. Det var liksom «verdens beste» på alle måter. Godordene var mange og konkrete og de tekniske detaljene jeg kunne lese meg fram til var akkurat det jeg var ute etter. Men som kjent betyr ikke perfekte tekniske spesifikasjoner nødvendigvis god lyd – de er bare et perfekt utgangspunkt til god lyd og virkelig naturtro musikkgjengivelse.
Godord i hifi-tidskrifter er heller ingen ting som forteller meg den virkelige sannheten om et produkt - så det var bare å sette seg på flyet og dra over til USA for selv å bedømme disse greiene.

Etter 2 hele dager sammen med INNERSOUND var det klart – disse forsterkerne så ut til å levere akkurat det jeg var ute etter og vi gjorde avtale om import og distribusjon for Norge. 

Jeg var happy - 5 års leting og prøving og bruk av masse penger så endelig ut til å gi resultat. 

Men……innen vi fikk inn de første INNERSOUND forsterkerne fortalte en av de gutta jeg snakket med i USA at jeg burde kontakte et firma som hette CODA Technologies - for det var CODA som utviklet og produserte alle INNERSOUND sine forsterkere!!! 

Aha – det var interessante nyheter og det var bare å snu seg rundt og finne kontaktnummeret til CODA.
Og så tok jeg kontakt med CODA og Doug Dale - og fikk avtale direkte med CODA i stedet.

Vi fikk snart inn den første sendingen med forsterkere, og tester og evalueringer ble gjort, og vi kansellerte endelig avtalen med INNERSOUND.

Her var PM Audio sitt nye referanseprodukt på elektronikksiden. CODA Technologies

Så er det som det normalt er med disse OEM leverandørene – som også har sin egen serie med produkter under eget navn – de passer på å til enhver tid å ha de beste løsningene under sitt eget merkenavn. Så også med CODA.

Etter dette lærte vi altså at CODA er en OEM leverandør – en produsent som utvikler og produserer elektroniske løsninger for andre aktører innen hifi-bransjen.
Men - gullkvalitetene og siste utvikling er til enhver tid i CODA sine egne nyeste produkter – under sitt eget merkenavn.

Så for meg er CODA den optimale forsterkerprodusent med klare kvalitetskrav på alle måter og med en superb byggekvalitet.
5 års garanti / Reklamasjonsrett

I tillegg er de flotte å se på!!

Med hilsen
Paul Mortensen


The CODA Legacy

The genesis of CODA Technologies began in March of 1985. Originally incorporated as Continuum Electronics, an independent design and engineering consultancy, the company was founded by Eric Lauchli, B.D. Dale and Lorin Peterson, former members of the R&D and technical support staff of the Threshold Corporation, then an innovative leader in high-performance solid state audio electronics. 

In 1989, Continuum was renamed to the present CODA Technologies, Inc., and began producing its own line of state-of-the-art, reference-quality audio electronics. The first product bearing the CODA badge was the FET Preamplifier 01. This design path culminated in the innovative System 100 and System 200 amplifier systems which utilize separate chassis for voltage gain and current stages providing superior isolation of the sensitive voltage gain circuitry from the harsh environment created by high-current output stages.

In September, 1995, the Continuum Electronics name was resurrected as a sister company to produce a line of affordable, high-performance, high-value audio components. In late 2005, the Continuum Line of components were redesigned, evolving into the new Coda "C Class" audio components. This strategic move consolidated all products under the Coda Technologies name for purposes of identity and product branding.

Coda Technologies is a mission-driven organization singularly dedicated to the advancement of state-of-the-art audio reproduction technology. In addition to producing two separate lines of high-performance audio electronics, CODA provides collaborative research, development, and OEM manufacturing support for other well known high end audio equipment manufacturers. 

On behalf of the entire CODA staff, thank you for your interest in our company.